Kytka, která chutná

Kytka, která chutná

Slunečnice byla jednou z prvních plodin, která se začala pěstovat v Americe. Semena se využívala k jídlu a také k výrobě oleje. Slunečnicová semínka jsou zdrojem všech potřebných živin. Jsou velice bohatá na vitamín E, což je v tucích rozpustný antioxidant. Vitamín E plyne lidským organismem a hledá volné radikály, které vyřazuje z provozu. Tak se přirozeně chrání molekuly před poškozením a tím se zpomaluje stárnutí organismu. Vitamín E  také chrání tělo před záněty. Pouhá čtvrtina hrníčku semínek se postará o denní potřebnou dávku vitamínu E. Semínka se také starají o správnou funkci kardiovaskulárního systému, tím se snižuje riziko infarktu.

slunečnice

Semínka obsahují hodně draslíku, který je pro lidský organismus naprosto nenahraditelný. Vyvažuje účinky sodíku. Draslík reguluje tlak uvnitř buněk a sodík reaguje mimo buňky. Rovnováha těchto dvou látek je pro život nenahraditelná. Zaručuje funkci srdce, přenos nervových impulzů a stahy svalů.

Zvýšená únava může být zapříčiněna právě nedostatkem draslíku, stejně jako srdeční arytmie.

Stejně důležité jsou slunečnicová semínka pro obsah selenu. Selen je považovaný za účinnou látku proti rakovině. Umí totiž vyvolat opravné procesy v DNA a podporovat syntézu nových buněk.

Další potřebnou látkou je hořčík. Hořčík je látkou pro dobrou náladu, dobrý stav svalů, včetně toho srdečního. Redukuje také krevní tlak a křeče dýchacích cest, které jsou typické pro astma. Nedostatek hořčíku může vyvolat migrénu, svalové křeče, napětí, podrážděnost a únavu.

slunečnice1

Obsažený mangan udržuje zdraví nervů a usnadňuje metabolismus bílkovin a uhlovodanů. Při nedostatku manganu může dojít ke ztrátě vlasového pigmentu, možná je i ztráta sluchu. Možné jsou i závratě, kožní problémy s vyrážkou, osteoporóza a problémy spojené s reprodukcí.

Slunečnicová semínka a jejich konzumace

Ačkoliv je vylupování semínek zábavné, můžete si obstarat už semínka vyloupaná. Ty se nejlépe uchovávají v chladnu ve vzduchotěsném obalu. Semínka si velice snadno můžete přidat do jakéhokoliv jídla. Budou chutnat v pomazánce a v restované zelenině nebo v čerstvě upečeném chlebu.